Vervuiling in Krommenie: feiten, zorgen en onze oplossing

In Krommenie ervaart men al jaren de gevolgen van verkeer op de N203. De Provincialeweg tussen Krommenie en Assendelft is druk: veel doorgaand verkeer voert fijnstof (PM₂,₅ en PM₁₀) en stikstofdioxide (NO₂) mee. Sinds 18 november 2024 staat er een meetstation bij de kruising Vlietsend/Provincialeweg om de luchtkwaliteit te meten. noord-holland.nl+2Zaanstad,nieuws.nl+2 Twee extra meetstations zijn geplaatst aan weerskanten van de N203 om het effect van het verkeer beter in kaart te brengen. noord-holland.nl De volledige analyse, inclusief vergelijking met EU-normen en WHO-advieswaarden, wordt naar verwachting afgerond in het eerste kwartaal van 2026. Zaanstad,nieuws.nl+1

Ook geluidsoverlast is een grote klacht. De Provincie heeft in het ontwerp Actieplan Geluid 2025-2029 aangegeven dat er maatregelen komen langs de N203: de aanleg van geluidschermen, stiller asfalt en verlaging van de maximumsnelheid op bepaalde trajecten. Zaanstad,nieuws.nl Volgens de provincie krijgen in Noord-Holland ongeveer 17.100 inwoners ernstige hinder van geluid langs provinciale wegen, met de ambitie dit in 2050 te halveren. Zaanstad,nieuws.nl Overvliegend vliegverkeer – met name van Schiphol – draagt bij aan de cumulatieve geluidshinder, hoewel de dagelijkse aantallen vlucht- en routegegevens voor Krommenie specifiek ontbreken. Wel is bekend dat het aantal klachten over geluid van vliegtuigen de laatste jaren is toegenomen. NOS

Wat doet de provincie nu? Er liggen plannen om de N203 op te waarderen: beter asfalt, mogelijk verbreding of andere maatregelen voor doorstroming en veiligheid. Maar die opwaardering betekent in de praktijk vaak meer verkeer, waardoor vervuiling en geluidsoverlast toenemen in plaats van afnemen. noord-holland.nl+2

Ons standpunt: A8-A9 als oplossing

De aanleg van de A8-A9-verbinding is volgens ons een structurele oplossing. Daarmee kunnen veel voertuigen van de N203 worden gehaald, vermindert de lucht- en geluidshinder substantieel en krijgen omwonenden weer ademruimte.

Opwaardering van de N203 zonder alternatieven is symptoombestrijding. Het vergroot mogelijk de capaciteit, maar breekt niet de kern aan van het probleem: het doorgaande verkeer dat door dorpskernen knipt.

We eisen dat bij alle toekomstige plannen: gezondheid & leefkwaliteit de hoeksteen zijn. Dat betekent: strenge normering, betrokkenheid van bewoners, en een daadwerkelijke afweging van A8-A9 als alternatief.

 

 

Verkeersintensiteit N203 nu

Circa 40.000 voertuigen per etmaal op de N203 bij Krommenie. noord-holland.nl+2noord-holland.nl+2

 
Verwacht verkeer 2030 (zonder A8-A9)Op het traject tussen N246 en Vlietsend tot 62.000 voertuigen per etmaal. noord-holland.nl 
Verdeling verkeer herkomst/bestemmingOngeveer 40% lokaal verkeer (Krommenie/Assendelft), 60% doorgaand verkeer (auto’s die niet daar beginnen of eindigen). noord-holland.nl+1 
GeluidsbelastingBij woningen vlak langs de N203 wordt de voorkeurswaarde 48 dB(A) vaak overschreden. Sommige berekende geluidsniveaus liggen boven 70 dB(A). noord-holland.nl+2noord-holland.nl+2 
LuchtkwaliteitmetingenSinds 18 november 2024 meet TNO fijnstof (PM2,5 en PM10) en NO₂ langs de N203 bij Vlietsend. Twee extra meetstations (in Krommenie/Assendelft) meten een stuk verder van de weg om uit te zoeken hoeveel verkeer bijdraagt. zaandamsdagblad.nl+4Zaanstad,nieuws.nl+4Zaanstad,nieuws.nl+4 
Wanneer zijn conclusies bekend?Geheel jaar meten tot eind januari 2026; tussentijdse resultaten bekend (o.a. juli 2025) en definitief rapport in eerste / tweede kwartaal 2026. noord-holland.nl+1