Onsluiting van Krommenie
Door de enorme verkeersdruk op de N203 – vooral veroorzaakt door A8-A9 verkeer – kiest het meeste verkeer voor de Veerbrug. Dat maakt deze brug de belangrijkste toegang voor zowel in- als uitgaand verkeer voor heel Krommenie. Hierdoor wordt Agathebuurt onevenredig belast met verkeersbewegingen. Bekijk hier video`s van de verkeersituatie in Krommenie.
Rosariumlaan: een weg die zijn functie niet vervult
De Rosariumlaan was ooit bedoeld als ontsluitingsweg voor plan Willis. Dit is destijds beloten door gemeente Zaanstad in 1978. Het is een brede, grotendeels onbewoonde weg, maar hij wordt nauwelijks gebruikt waarvoor hij is aangelegd.
In plaats daarvan wringt forenzenverkeer en vrachtverkeer zich dagelijks door de smalle, historische straten van Krommenie-Oost. Dat zorgt voor overlast, schade aan huizen, opstoppingen en verkeersonveiligheid.
Zaanstad belooft Krommenie oplossingen
In de plannen en studies uit 2001 werd gesproken over meerdere ontsluitingsopties, waaronder een directe aansluiting op de N246 via een brug richting de Nauernasche Vaart. Tevens zou er een bussluis komen t.h.v. de Serooskerkestraat om de Agathebuurt te ontlasten.
Deze oplossingen werden zelfs genoemd tijdens een bewonersbijeenkomst in de Vredekerk, waar wethouder Horselenberg dit als serieuze opties presenteerde.
Zaanstad brak haar belofte
In latere studies en overleggen werd de autobrug bij Willis al gauw te duur bevonden.. Die verbinding is dus nooit aangelegd. Ook is de bussluis nooit gerealiseerd.
Het gevolg: steeds meer verkeer moest zich een weg banen door de krappe Noorderhoofdstraat, Parklaan/Eikelaan en de Vlusch. Bewoners klaagden en klagen nog steeds over de verkeersdruk. De klachten uit 2003 zijn nog steeds actueel
Onze visie op de toekomst
Stichting Agathebuurt zet zich in voor een duurzame en efficiënte verkeersstructuur in Krommenie.
Wij steunen het A8-A9 project, omdat dit de N203 aanzienlijk kan ontlasten en ruimte schept voor lokaal verkeer.
Daarnaast zien wij het doortrekken van de Rosariumlaan naar de N246, met een brug over de Nauernasche Vaart, als een haalbaar en toekomstbestendig alternatief.
- Tevens hebben wij in samenwerking met gemeente Zaanstad een alternatief verkeerscirculatieplan gemaakt.
Alleen zo wordt Krommenie echt bereikbaar en leefbaar.
Documenten:
Circulatiestudie uit 2001 waar alle beloftes worden gebroken
Conclusies en bezwaren VCP Agthebuurt 2003
Reactie Agathebuurt op VCP 2003 aan gemeente
Inspraakreacties gemeente op VCP uit 2003
Alternatief VCP Agathebuurt uit 2021
Willis en Eilanden van Hain moeten eigen ontsluiting krijgen