Waarom deze verbinding nodig is
Al sinds de jaren ’50 wordt gesproken over een verbinding tussen de A8 en A9 en nog steeds is er niets gebeurd. Tot op de dag van vandaag staat Krommenie dagelijks vast. De N203 is overbelast, de luchtkwaliteit slecht en de leefbaarheid onder druk. De actuele status van de situatie kunt u op de website van de Provincie Noord-Holland lezen.
Een directe verbinding tussen de A8 en A9 haalt het doorgaande verkeer uit de dorpskernen en vermindert vervuiling en geluidsoverlast. Zo wordt de N203 weer een weg voor lokaal verkeer veilig, leefbaar en maakt ruimte voor woningbouw.
Er waren in eerste instantie 8 opties om de verbinding aan te leggen (waarvan opties 1,2,5 en 7 meteen al werden geschrapt):
1 op de A9 bij de afslag Beverwijk
2 direct op het knooppunt Beverwijk
3 op een nieuwe afslag halverwege het knooppunt Beverwijk en de afslag Heemskerk
4 op de afslag Heemskerk
5 op de kruising van de A9 en de N203
6 op een nieuwe afslag op de A9 ter hoogte van Uitgeest
7 op de N203 1,5 km van de A9
8 op de N203 ter hoogte van het begin van Krommenie.

Uiteindelijk zijn we in 2025 beland en zijn de meeste opties A8-A9 van tafel geveegd en bleven de volgende opties over:
1. Golfbaan alternatief (± € 900 miljoen)
2. Kreekrijkvariant (± € 411 miljoen)
3. Nul-plusvariant (€ 205 miljoen)
Waar uiteindelijk de slechtste optie voor Krommenie en Assendelft is gekozen door de Provincie nl. de Nul-plusvariant waarbij de N203 wordt opgewaardeerd. Dus nog meer overlast voor Krommenie en Assendelft! Bedankt Provincie! Kijk dit filmpje uit 2020, dit ilustreert wat de werkwijze is van de Provincie en de gemeente veel beloven maar niets doen!
UNESCO en de Stelling van Amsterdam
UNESCO verzet zich tegen de verbinding vanwege de Stelling van Amsterdam. Een begrijpelijk, maar zwak argument. De Stelling wordt op talloze plekken al doorkruist door wegen en spoorlijnen. De provincie Noord-Holland verschuilt zich daar nu achter en noemt de alternatieven te duur. Wij vinden: niets doen kost de inwoners uiteindelijk véél meer — in gezondheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Ons standpunt
Stichting Agathebuurt en de bewoners van Krommenie en Assendelft zijn vóór de aanleg van de A8-A9. Niet morgen, maar vandaag. Want zonder goede infrastructuur blijft Krommenie verstopt en verslechtert de leefomgeving verder!
Documenten:
- Historisch perspectief planstudie mei 2014
- Nulplus alternatief maart 2017
- Unesco advies, met beoordeling van alternatieven zoals zero-plus, Heemskerk, golfbaan ten behoeve van werelderfgoed 2017
- Beslissing op ingediende bezwaren plus onderliggende documenten via Wob 2018
- Verbinding A8-A9 korte termijn maatregelen leefbaarheid Krommenie 2019
- Opwaarderen Stationsgebied Krommenie/Assendelft en N203 februari 2022
- Plan van aanpak A8-A9 robuuste oplossing juni 2024
- Effectanalyse stikstof voor de verschillende alternatieven A8-A9 2025
- Besluit om het landschapsplan en variant langs Kreekrijk niet verder uit te werken 2025
- Infographic Maatregelen Krommenie/Assendelft